W dniach 10 – 14 lutego bieżącego roku odbyło się spotkanie szkoleniowe dla wszystkich partnerów współpracujących w ramach realizacji europejskiego projektu FROM WASTE TO THE ATR INCLUSION THROUGH ART. Stroną goszczącą była bułgarska szkoła podstawowa Naiden Gerov mieszcząca w Burgas https://ou-ngerovbs.com
Naszą szkołę w spotkaniu reprezentowały panie: Paulina Kulczakiewicz, Alina Polko, Anna Stec, Barbara Zawisza.
Podczas pięciodniowego spotkania roboczego odbyły się sesje szkoleniowe mające na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych oraz wymianę doświadczeń zawodowych. Każda z instytucji partnerskich zobowiązana była przygotować zgodnie z wcześniej wyznaczonym formatem oraz tematyką sesję szkoleniową. Szkolenie dla partnerów musiało zawierać zarówno część teoretyczną, jak i praktyczną. Każda z instytucji miała za zadanie przeprowadzić szkolenie dla przedstawicieli pozostałych instytucji obecnych na spotkaniu.
Gospodarze spotkania, czyli szkoła Naiden Gerov, pierwszego dnia zaprezentowała Eco Vogue – pokaz mody ekologicznej. Wszyscy uczestnicy pokazu, zarówno dziewczynki, jak i chłopcy samodzielnie zaprojektowali i przygotowali swoje stroje, które zostały wykonane z papieru, starych gazet, folii, plastikowych worków a nawet ze sznurków. W pokazie mody wzięły udział dzieci w wieku przedszkolnym oraz młodzież szkolna. Wszystkim zgromadzonym ogromnie podobała się Eco Vogue, pomysłowość i staranność wykonania strojów z materiałów recyklingowych.
Wykładowcy Necmettin Erbakan Üniversitesi, Hakan Sarı oraz Süleyman Arslantaş podczas sesji, pt. Tworzenie środowiska klasowego dopasowanego do różnych potrzeb uczniów zwrócili uwagę na sposoby rozpoznawania potencjału uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozpoznanie uczniów wyprzedzających grupę, rozpoznanie uczniów pozostających mających problemy z realizacją zadań w określonym czasie, określenie wspólnych celów i działań dla grupy.
Partnerzy obecni na spotkaniu mieli okazję poznać doświadczenia przedstawicieli Necmettin Erbakan Üniversitesi. Kolejna część sesji poświęcona była Indywidualizacji metod nauczania. Prof. Dr. Hakan SARI, który jest Kierownikiem Wydziału Edukacji Specjalnej oraz Dr. Süleyman Arslantaş, który jest wykładowcą na tymże Wydziale, omówili propozycje strategii nauczania skoncentrowane na uczniu, na indywidualizacji nauczania, na różnicowaniu nauczania w zależności od potrzeb ucznia. Przedstawili też strategie stylów uczenia się i jak, zgodnie z nimi, przygotować plany lekcji dostosowanych do różnych potrzeb edukacyjnych, jak określić cele, w jaki sposób wybierać i organizować treści nauczania. Obaj wykładowcy zwrócili uwagę na wagę wyboru metod i technik uwzględniających potrzeby edukacyjne. Wybór i wykorzystanie narzędzi pomiarowych było równie ważne, ponieważ daje obraz efektywności działań nauczyciela i pozwala określić kierunki dalszych działań.
Kolejna sesja została przygotowana przez Marianę Monevą, bułgarską koordynatorkę. Ta sesja była poświęcona Redukowaniu uprzedzeń i stereotypów w środowisku szkolnym, ale też poza nim. Podczas tej sesji zwrócono szczególną uwagę nie tylko na podnoszenie świadomości uczniów, ale i całego społeczeństwa, na zachowania, które wynikają z naszych uprzedzeń i braku zrozumienia. W tym procesie wskazano na ogromną wagę ćwiczeń integracyjnych, atmosferę w klasie (Ustalenia społeczne), rozpoznawanie różnic indywidualnych, szacunek, empatię i zrównoważenie oczekiwań. Podsumowując tę część szkolenia, wyraźnie podkreślono, że rozwijanie wrażliwości i empatii oraz promowanie inkluzyjnej atmosfery szkolnej jest kluczem do sukcesu.
Następnie przedstawiciele stowarzyszenia Çeşitlilik İçinde Birliktelik Derneği - CEBDER - The Association of Unity in Diversity, przybliżyli zgromadzonym Skuteczne wykorzystanie materiałów odpadowych (CEBDER). Sesja była poświęcona pomysłom w jaki sposób zbieranie materiałów odpadowych z natury i wykorzystanie ich w klasie wspomaga integrację zespołu oraz pozwala uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych być wartościowym członkiem klasy. Podczas sesji zwrócono szczególną uwagę na planowanie wycieczek przyrodniczych jako integralnego i stymulującego elementu nauczania i integracji. Warsztaty z wykorzystania materiałów odpadowych dla zgromadzonych poprowadziła Emine Kaplan Us, artystka i autorka Doğanın Oyun Yüzü – książki, w której pokazała przykłady swoich dzieł, omówiła sposoby wykorzystania odpadów zarówno pochodzących ze środowiska naturalnego, jak i odpadów sztucznych.
Omówiono kreatywną metodę SCAMPER, jako model innowacyjnego, nowatorskiego podejścia do pomysłu czy też problemu. W SCAMPER chodzi o to, aby już istniejący pomysł zmienić, przeobrazić w coś nowego, świeżego i interesującego. Coś dokładamy, coś ulepszamy, coś zabieramy, nie wymyślamy czegoś czego wcześniej nie było, tylko redefiniujemy istniejące materiały. Jest to przepis na sukces tego projektu – FROM WASTE TO ART INCLUSION THROUGH ART.
Przedstawicielki naszej szkoły w swojej sesji szkoleniowej skupiły się na Współpracy i współnauczaniu. Rozwój umiejętności współpracy i komunikacji ma ogromny wpływ na strategie współpracy, współpracę interdyscyplinarną, współpracę trans dyscyplinarną, ale to komunikacja jest kluczowym elementem udanej współpracy w klasie i w współnauczaniu. Prowadzące sesję przedstawiły przykładowe aktywności rozwijające umiejętności komunikacyjne, które są stosowane w klasach integracyjnych i klasach specjalnych. W trakcie sesji szkoleniowej podkreślano szczególną wagę komunikacji na linii nauczyciel – uczeń, nauczyciel przedmiotu – nauczyciel współorganizujący nauczanie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Panie przedstawiły podejścia i strategie współnauczania, które są wykorzystywane na co dzień w naszej szkole, zarówno w klasach ogólnych, jak i klasach integracyjnych i specjalnych. Podkreślano wielką wagę współpracy z specjalistami w edukacji specjalnej oraz integracji wsparcia ucznia poprzez wszelkiego rodzaju terapie, warsztaty i zajęcia sportowe.
Tworzenie przyjaznej środowisku kultury szkolnej to tematyka sesji przedstawicielek OSNOVNA ŠOLA TABOR z LOGATEC w Słowenii - Andreji Dodič, Dubravki Sertić, Veroniki Škedelj. Panie przeprowadziły szkolenia dla zgromadzonych z zakresu minimalizowania odpadów i recyklingu, przedstawiły przykłady efektywnej redukcji odpadów. W tej sesji skupiono się na wykorzystaniu materiałów przyjaznych środowisku w środowiskach edukacyjnych oraz zaprezentowano przykłady na rozwijanie zrównoważonych praktyk szkolnych przy użyciu strategii wsparcia pozytywnego zachowania.
W trakcie spotkania szkoleniowego w Bułgarii, przedstawiciel İl Milli Eğitim Müdürlüğü (KIM) Emrah Koçak, podczas sesji szkoleniowej zaprezentował pomysły i nowe spojrzenie na Zaangażowanie rodziców w proces dydaktyczny, szczególnie z uwzględnieniem zaangażowania rodziców uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych. Pokreślił wagę właściwej komunikacji i współpracy z rodzicami, doboru właściwego języka, czasu i miejsca spotkania oraz wyrażenia przez nauczyciela chęci współpracy z rodzicami. Równie ważnym punktem tej sesji była dyskusja nad pomysłami na zachęcanie rodziców do zaangażowania się w edukację dziecka, aby czuli się oni częścią procesu i wiedzieli, że powodzenie i sukces dziecka w szkole zależy również od nich. Podsumowaniem tej sesji był wniosek, że zasoby i wsparcie dla rodziców ze strony szkoły jako instytucji w tym zakresie, leży w interesie ucznia, nauczyciela i rodziców.
Dużą wagę przykładano do części praktycznej. Wszyscy partnerzy projektowi wcześniej przygotowali zadania praktyczne do wykonania podczas szkolenia (np. scenki, warsztaty praktyczne z wykorzystaniem materiałów recyklingowych, tworzenie pomocy dydaktycznych z materiałów odpadowych, filmiki, gry, zabawy, mini-konkursy, prezentacje, dyskusje, dzielenie się swoimi doświadczeniami na określone tematy). Omówiony został również wzór scenariusza lekcji, wg którego każda ze szkół będzie musiała opracować minimum 20 takich scenariuszy lekcji. Następnie wszystkie te scenariusze zostaną przetłumaczone na język angielski i jako produkt końcowy będą stanowiły publikację – poradnik dla nauczycieli z całej Europy, który zostanie umieszczony w zasobach UE.
Podczas spotkania został też szczegółowo omówiony projekt eTwinning realizowany właśnie w ramach tego projektu. Z ramienia naszej szkoły osobą odpowiedzialną za realizację tego zadania oraz koordynatorem jest pani Alina Polko. W ramach tego projektu będziemy współpracować z trzema innymi polskimi szkołami (dwie z Warszawy i jedna z Kraśnika w woj. Lubelskim).