Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi Nr 342 im. Jana Marcina Szancera w Warszawie SP 342

Karta rowerowa

12.05.2024

Dlaczego każdy uczeń powinien posiadać kartę rowerową?

Ważne pytania o bezpieczeństwo: Dlaczego każdy uczeń powinien posiadać kartę rowerową? 

Szanowni Państwo, 
W trosce o bezpieczeństwo uczniów coraz liczniej dojeżdżających do szkół na rowerach i innych, podobnych środkach lokomocji, chcemy zadać Państwu kolejne ważne pytania: 

  1. Czy Państwa pociecha/pociechy posiadają kartę rowerową lub będą się o nią ubiegać?
  2. Czy znacie Państwo ewentualne konsekwencje prawne braku posiadania karty przez dzieci poruszające się rowerem?
  3. Czy wiecie Pastwo, że karta rowerowa wymagana jest także do prowadzenia innych niż rower popularnych pojazdów, a z posiadania jej nie zwalnia ani towarzystwo osoby dorosłej, ani jazda wyłącznie chodnikiem?

Znajomość przepisów ważna dla bezpieczeństwa 
Karta rowerowa to relikt z czasów PRL i wielu ludzi nie ma nawet świadomości, że wciąż istnieje. W Polsce, w odróżnieniu od innych krajów Unii Europejskiej, wymaga się od osób nieletnich uprawnień do prowadzenia roweru, a od niedawna również do prowadzenia innych małych pojazdów jak np. hulajnogi elektryczne. Jednocześnie mimo bardzo restrykcyjnych przepisów karta nie jest w pełni powszechna. Wielu uczniów w ogóle się o nią nie ubiega i do osiągnięcia pełnoletności porusza się na rowerze bez wymaganych uprawnień. Oznacza to, że osoby takie, przynajmniej do czasu uzyskania przez niektóre z nich prawa jazdy, będą miały bardzo znikomą wiedzę na temat zasad ruchu drogowego. Niestety bez znajomości przepisów nie ma mowy o bezpieczeństwie. Jest to warunek konieczny (choć sam w sobie jeszcze nie wystarczający). 

Dla kogo i kiedy karta jest obowiązkowa? 
Karta rowerowa wymaga na jest od osób niepełnoletnich pomiędzy 10 a 18 rokiem życia kierujących rowerami, hulajnogami elektrycznymi i tzw. urządzeniami transportu osobistego (UTO) – czyli innymi pojazdami napędzanymi silnikiem elektrycznym, przeznaczonymi do poruszania się jednej osoby na stojąco (deskorolki i longboardy elektryczne, segwaye, monocykle itp.). Dla podobnych urządzeń bez silnika posiadanie karty rowerowej nie jest konieczne. Karta rowerowa wymaga jest na drogach publicznych – co oznacza, że również na chodniku, który jest częścią drogi publicznej. Co ważne, wbrew powszechnym przekonaniom, nie ma też przepisu, który zwalniałby z obowiązku posiadania karty przez osobę niepełnoletnią, podróżującą w towarzystwie dorosłego opiekuna. 
 
Konsekwencje braku karty 
Posiadanie karty rowerowej jest bardzo rzadko kontrolowane przez policjantów, ale jej brak może oznaczać przykre konsekwencje. W razie kolizji czy innego zdarzenia drogowego, niezależnie od tego, kto był jego sprawcą, posiadanie uprawnień do kierowania rowerem zostanie na pewno przez policję sprawdzone. W przypadku ich braku należy się liczyć np. z problemami z uzyskaniem odszkodowania od ubezpieczyciela, a w skrajnym przypadku sprawą w sądzie rodzinnym w związku z dopuszczeniem dziecka do prowadzenia pojazdu bez wymaganych uprawnień. W przypadku zwykłej kontroli, jeśli ktoś ma wyjątkowego pecha i na taką trafi, policjant może chcieć go ukarać mandatem za prowadzenie pojazdu bez uprawnień. Teoretycznie mandat może wynieść nawet 1500 zł, choć w praktyce będzie to najprawdopodobniej pouczenie, bo w polskim systemie prawnym kodeks wykroczeń nie przewiduje możliwości karania osób poniżej 17 roku życia. 

Z kartą lepiej nie zwlekać 
Jeśli nawet dziecko obecnie nie jeździ na rowerze i małych pojazdach elektrycznych, to nie oznacza, że nie będzie tego robić aż do uzyskania pełnoletności. Kartę najłatwiej zdobyć w szkole podstawowej, bo wystawienie jej leży w gestii dyrektora szkoły, oczywiście po zdaniu przez ucznia egzaminu przeprowadzonego przez osobą uprawnioną, najczęściej nauczyciela po specjalnym przeszkoleniu. Uzyskanie karty rowerowej w szkole średniej z kartą będzie dużo trudniejsze. Licea i technika nie prowadzą egzaminów na kartę rowerową i trzeba ubiegać się o jej uzyskanie w wojewódzkich ośrodkach ruchu drogowego. Niestety takie egzaminy dla młodzieży, jeśli w ogóle się odbywają, to nie częściej niż dwa razy do roku.