Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi Nr 342 im. Jana Marcina Szancera w Warszawie SP 342, From Waste To The Art, Erasmus+

From Waste to the Art Inclusion Through Art

Od września 2024r. nasza szkoła przystąpiła do realizacji projektu międzynarodowego w ramach programu ERASMUS+ "From Waste to The Art". Oprócz naszej szkoły w realizacji projektu pracować będą szkoły z Bułgarii, Słowenii, Turcji oraz szkoły wyższe i instytucje oświatowe z poszczególnych pastw partnerskich.
Podczas prac projektowych, będziemy zachęcać wszystkich uczniów, nauczycieli i Rodziców do bardziej świadomej segregacji odpadów oraz do ponownego wykorzystania surowców wtórnych, które mogą zyskać nowe przeznaczenie i być dziełem sztuki.


logo1logo2NAZWA PROGRAMU/RODZAJ PARTNERSTWA

Erasmus+ Partnerstwa w zakresie współpracy (KA220-SCH)NUMER PROJEKTU: 2023-2-TR01-KA220-SCH-000170114

TYTUŁ

Atıktan Sanata Sanatla Kaynaşmaya (turecki - oryginalny)
From Waste to the Art Inclusion Through Art (angielski)
Od odpadu do dzieła sztuki- Edukacja włączająca poprzez sztukę (polski)

GRUPY DOCELOWE

uczniowie/nauczyciele/rodzice/opiekunowie prawni 

OKRES REALIZACJI

31 sierpnia 2024 – 30 sierpnia 2026

INSTYTUCJE PARTNERSKIE

Polska (Warszawa): Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 342 im. Jana Marcina Szancera (Białołęka)

Turcja (Konya):  Konya İl Milli Eğitim Müdürlüğü

Turcja (Konya): Necmettin Erbakan Üniversitesi 

Turcja (Konya): Çeşitlilik İçinde Birliktelik Derneği

Turcja (Konya): Fatih Sultan Mehmet İlkokulu

Bułgaria (Burgas): Naiden Gerov Primary School

Słowenia (Logatec): Osnovna Sola Tabor LOGATEC (Primary School)

CELE PROJEKTU

• wspieranie nauczania włączającego poprzez współpracę uczniów zdrowych z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
• kształtowanie postaw proekologicznych, wykorzystania surowców wtórnych
• propagowanie zrównoważonego rozwoju
• integracja dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi ze społecznością szkolną
• zapobieganie wykluczeniu
• stworzenie warunków sprzyjających łatwiejszemu przyswajaniu wiedzy
• rozwijanie myślenia kreatywnego
• uświadomienie roli i znaczenia edukacji włączającej
• zwiększenie zaangażowania się rodziców uczniów w życie szkoły
• umożliwienie współpracy uczniów z rówieśnikami z krajów partnerskich podczas udziału w międzynarodowej wymianie uczniowskiej
• podniesienie poziomu kompetencji społecznych uczniów oraz jednej z kompetencji kluczowych: porozumiewania się w języku obcym i ojczystym poprzez współpracę i dzielenie się wiedzą na poziomie lokalnym i międzynarodowym
• doskonalenie kompetencji międzykulturowych poprzez kontakt z rówieśnikami z krajów partnerskich
• podniesienie poziomu kompetencji nauczycieli w zakresie pracy dydaktycznej w ramach nauczanych przedmiotów poprzez wymianę doświadczeń i dobrych praktyk z nauczycielami z krajów partnerskich oraz wspólne wypracowywanie nowych rozwiązań i adaptowanie ich na grunt polskiej szkoły
• rozwijanie umiejętności interpersonalnych nauczycieli oraz jednej z kompetencji kluczowych: porozumiewania się w języku obcym poprzez współpracę w środowisku międzynarodowym

OPIS PROJEKTU

Uczniowie będą pracować nad tworzeniem prac artystycznych z materiałów recyklingowych oraz materiałów zebranych ze środowiska przyrodniczego. 
W ramach realizacji projektu planowane są szkolenia/warsztaty przeznaczone zarówno dla uczniów, nauczycieli jak i dla rodziców. Zostanie stworzona platforma e-learningowa, poprzez którą będą prowadzone szkolenia dla wszystkich grup docelowych.
Koordynator projektu będzie czuwał nad  organizacją „szkoleń” na temat skutecznych metod w edukacji włączającej, a specjaliści będą wspierać nauczycieli i specjalistów ze szkół partnerskich w przygotowaniu planów lekcji, scenariuszy ciekawych zajęć dostosowanych do potrzeb edukacyjnych uczniów, podnoszeniu kompetencji zawodowych nauczycieli i specjalistów szkolnych, umiejętności pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w celu zapobiegania ich wykluczeniu społecznemu. Planowane są również szkolenia z zakresu recyklingu i redukcji odpadów.
Moduły szkoleniowe zaplanowane są dla nauczycieli, uczniów oraz dla ich rodziców, a platforma e-learningowa ma umożliwić szerokie wykorzystanie treści szkoleniowych, w tym scenariuszy zajęć.